torsdag 20 januari 2011

Fiskgryta

Har gett mej på å göra en fiskgryta som jag aldrig gjort förut.. å näre kom till å beräkna hur mycket fiskfond ja skulle ha stod de helt still däruppe.. i flaskan vare 180 ml koncentrerad fond. De skulle ge 4 liter utspädd fond.
Jag skulle ha 5 dl utspädd fond. Enligt receptet. Höftade lite å blandade 50 ml fond me 4,5 dl vatten..
Rörigt värre, men ja måste ju ha gjort rätt!? de e farligt å va hemma för länge man blir ju helt förtappad..

Me lite bröd å aioli blir de här nog en kalasmiddag! Tänkte att de vore bra för barnen å få i sig lite fisk oxå, i dessa sjuktider :) Å när man för en gångs skull har tid å laga mat en vardag kan man ju passa på å göra nått som tar lite längre tid.

Den här veckan tycker jag själv att jag har överraskat i köket, eftersom inte Coffe har kommit på de än får jag säga de själv :) Till å me Emilia gillade min vegetariska lasagne i tisdags! Å hon e inte så jätteglad i grönsaker.. Å va mycke roligare de blir å laga mat när man lyckas me nya rätter!

Jag kommer dock aldrig mer doppa näsan i en fiskfondflaska.. å rekommenderar ingen annan att göra de heller! Förstod ju att de inte skulle lukta gott, men ändå kunde ja inte låta bli ;)

2 kommentarer:

  1. hihi.. kan du inte ge mig recept? ska göra lchf from nu!

    SvaraRadera
  2. Absolut, hittade de på ICA. Men de va potäter i. Mejlar dej de. Å observera att jag tydligen hade måttat fel på fonden iallfall.. trots att jag tyckte ja fick till de ;) men de vart gott iaf!

    SvaraRadera